tisdag 24 december 2013

24:e december - Julaftonsmorgon



Julaftonsmorgon är här. David och jag klev upp vid åtta och bakade saffransscones och kokade kaffe.  Frukosten intogs sedan på en fäll framför granen. Och en varsin klapp fanns där under granen.


Och nu sitter jag här i soffan och väntar på att duschen ska bli ledig, så att man kan göra sig färdig inför dagens firande. Rummet är fyllt med ljuskällor och stämningsfull julmusik strömmar fortfarande ur högtalarna, så det går ingen nöd på mig.

Jag kan ju passa på att dela med mig av receptet på saffranssconesen medan jag väntar. 


Saffransscones
0,5 gr saffran
1 dl mjölk
60 gr smör
0,5 ägg
3,75 dl vetemjöl
1,5 msk råsocker
0,5 tsk salt
1 tsk bakpulver

1. Värm mjölken och saffranet i en kastrull och låt svalna.
2. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke och arbeta sedan in smöret i detta.
3. Rör sedan i saffransmjölken och det halva ägget. Arbeta snabbt ihop till en deg.
4. Forma sedan två runda kakor och platta ut på en plåt. Gör ett kryss över dem och nagga hål med en gaffel. Pensla med ägg om du vill ha en blank yta.
5. Grädda ca 10 minuter i 250 C värme, och servera nybakta!


Nu är det dags att släppa datorn för dagen, och ägna tid åt nära och kära. Ha en riktigt fin dag.
God Jul mina vänner!

1 kommentar:

  1. Ni har det riktigt julmysigt!
    God jul, David och Petra!!

    SvaraRadera