tisdag 17 december 2013

17:e december - en överraskning?


Internet, Google, dess communitys och användarkonton - det är ganska läskigt ändå, hur mycket som tas ur ens händer bara för att man bloggar. När jag nyss loggade in på min gmail såg jag en liten ikon i högra hörnet - en klocka med en röd "notering". Eftersom det inte var något jag sett förut blev jag nyfiken och klickade på länken. Länken gick till denna bild ovan, som jag lade upp igår på min blogg, men nu hade den fått lite extra effekter i form av skimrande ljus. Det är tydligen någon ny grej som finns på google+, och denna bild hade sparats som backup och sedan även fått någon autoeffekt.

Det här är inget jag klickat i själv, utan det hände helt utan "godkännande". Jag laddade ju bara upp bilden på bloggen igår, och sedan förvandlades den till detta. Tack och lov var det här en ganska trevlig överraskning, men man kan ju bara tänka på vad de har för en makt med den information de samlar in från oss individer som flanerar runt på internet dagligdags.

Läskigt och spännande. I många fall tycker jag att det är fantastiskt med den teknik de lyckats få fram och hur allt detta underlättar både arbetsuppgifter och informations/inspirationsdelning för fritiden, men i samma stund är det lite läskigt, eftersom man aldrig riktigt vet hur ens information och bilder används. Denna bild som ploppade upp i min inkorg gav mig en tankeställare, det gäller att vara vaksam med vad man godkänner för olika avtal på internet och vad man delar med sig av för information. Nu väntar jag med spänning på vad de ska hitta på med mina bilder framöver ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar