tisdag 10 december 2013

10:e december - Inredningstips: Att måla laminatgolv

Denna tisdag kommer jag bjuda på ett litet inredningstips, för den som är trött på sitt golv men inte vill byta ut det. Jag berättade ju tidigare om hur vi målat om hallgolvet under höstlovet, och här kommer en bild på resultatet.

Innan hade vi ett laminatgolv i valnötsfärg, ganska fint, men det blev så slitet på ytan och matchade inte bra ihop med köksgolvet. Helst ville jag lägga in ett nytt trägolv och måla det grått, men eftersom det inte gick att bygga på höjden i denna hall, då dörrarna går precis jäms med golvet, så fick jag nöja mig med att måla det laminatgolv vi hade.

Innan hade jag ingen aning om att det ens gick att måla en sådan blankyta som många laminatgolv har, men det visade sig gå alldeles utmärkt. Vi pratade med en person på en färghandel i stan, och de rekommenderade Trestjerner golvfärg - bara att tvätta golvet grundligt och sedan stryka på två gånger med roller. Fort var det gjort! 

Före:


Efter:


Det kan ju hända att du föredrar "förebild"... men vi själva är väldigt nöjda med resultatet. Hallen blev mycket ljusare och upplevs större. Sedan är det lätt att hålla rent då smuts och damm syns väldigt tydligt.

Det var dagens lucka. Tack för mig.

7 kommentarer:

  1. Hallen ser att vara nästan dubbelt så stor som innan :) jag tycker att det blev superfint!

    SvaraRadera
  2. Så bra, tack! Men sedan tror jag bilden är knäppt på ett ganska tacksam vis också :)

    SvaraRadera
  3. Kanonsnyggt! Coolt att det går att göra. Jag är imponerad av att ni väljer ett golv där dammet syns. Vi ska få omgjort här hemma och har gjort precis tvärt om, valt golv som matchar dammet/katternas hårfärg :)

    SvaraRadera
  4. Och du, ruggigt snygg header! Är det du som är konstnären?

    SvaraRadera
  5. Tack :) haha, ja, det syns verkligen direkt när det är smutsigt, men det gör mig inget, det är ju så liten yta och går fort att städa. Men jag tycker ni tänker helt rätt, bra prioriterat, vi har ju inga katter som lossar hår här :P
    Headern har min kära David gjort, tror att jag utnämner honom till webbdesigner för sidan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ju grym! Jag vill också ha en webbdesigner, ska kanske flirta lite med Rasmus, med risk för lite mindre lyckat resultat ,)

      Radera
  6. Hej, såg ert fina golv när jag letade tips på hur man ska bära sig åt om man vill måla ett laminatgolv. Ville bara höra hur resultatet ser ut nu så här några år senare? Håller färgen bra?

    Mvh

    SvaraRadera