lördag 14 december 2013

14:e december - Dekorera mera!

När jag var på blomsterarrangemangskvällen så fick jag en massa idéer på dekorationer och pyssel jag skulle kunna göra. Dessa idéer har legat och grott och jag har inte vetat om det skulle bli av eller ej. Men idag har jag gjort slag i saken och genomfört det jag funderat på.


Jag såg en så fin ljusstake på Hedvigs trädgård, som var som en svävande krans med fyra ljus och klädd i grön mossa med små tallkottar. Kom då att tänka på en ljusstake vi har hemma som jag kunde dekorera på liknande sätt.


Denna skål-kombinerade ljusstake köpte jag på secondhand för ca fem år sedan. Tidigare jular har vi haft den framme på vardagsrumsbordet med apelsiner i. Men i år har den inte fått komma fram, av den enkla anledningen att jag inte riktigt gillar den som den ser ut i sin enkelhet. Men med lite mossa och kottar så är den återigen uppskattad.



Nu när snön nästan försvunnit igen gick det bra att hitta lite mossa och kottar i skogen. Det känns bäst att plocka sin egen mossa, för då kan man försäkra sig om att den plockas på ett ställe där det finns gott om mossa. Mossan som finns på stormarknaderna kan både vara fraktade lång väg och ha plockats på så vis att stora fält av mossa rensats bort.

För att få fast mossan runt kanten, tog jag en bit av den i taget och virade fast med grön sytråd, och fortsatte så varvet runt. Efter det tog jag ett till varv med tråden för att få fast kottarna. Tråden gick lätt att kila fast mellan kottens flikar, vilket gjorde dem smidiga att linda fast runt kransen. Det här lilla pysslet tog inte lång stund, men gjorde att jag åter vill ställa fram denna "ljusstake-skål" på bordet. Kanske fylld med några juläpplen?



Så ett tips är att tänka en extra gång innan du gör dig av med något du tröttnat på, det kanske går att förändra med enkla medel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar