torsdag 12 december 2013

12:e december - Lussevaka


Det är kvällen före lucia och jag och David har lite lussevaka här hemma. En pysselkväll som kommer avslutas så fort tolvslaget är här. Det går inte att vara vaken hela natten då man har lektioner att hålla nästa dag.

Jag har sytt lite julklappar ikväll, och sedan hittat på en variant på de dadelbollar jag lagt upp recept på tidigare. Nu till jul är det så klart Pepparkakskulor med dadlar som gäller.


David har slagit in en del paket, och suttit dubbelvikt på golvet och skrivit vackra etiketter, medan jag har byggt ihop änglaspelet som vi fick av Davids föräldrar i helgen.

Imorgon blir det luciafirande på skolan, med luciatåg och fika. Senare, på kvällen, är det dags för julfest/julmiddag med kollegorna.

Nedan har ni receptet på Pepparkakskulorna, nu ska jag vaka vidare!




Här är receptet till Pepparkakskulorna:
  • 45g smör
  • 45g mörk choklad (gärna 50 % – 70 %)
  • 0,5 – 1 msk pepparkakskrydda
  • 15 st urkärnade dadlar
  • Ungefär 2 dl havregryn
  • En skvätt kaffe
  • Kakao att rulla bollarna i
Gör så här:
Smält smöret i en kastrull och blanda ned pepparkakskryddorna. Bryt sedan ned chokladen, och låt den smälta på svag värme. Tag av kastruller från plattan och tillsätt dadlar, havregryn och kaffe. Mixa till en jämn smet och ställ den kallt. När smeten väl har svalnat, forma kulor i aptitlig storlek och rulla dem i kakaopulver. Förvara pepparkakskulorna kallt.

Dessa innehåller inget tillsatt socker, utan dadlarna står för sötman. Sedan är de även fiberrika tack vare dadlarna, och jag använde tillika fiberhavregryn. Havre innehåller betaglukaner som både är kolesterolsänkande och bra för tarmfloran. Den mörka chokladen bidrar med antioxidanter. Nyttigt som bara den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar