onsdag 11 december 2013

11:e december - Lussekatt eller lusseskatt?



Under helgen som var bakade vi lussekatter. David var den som tog initiativet till att göra en deg och jag trängde mig in mot slutet och ville vara med på utbakandet. Självklart bakades det vanliga knubbiga lussekatter, men sedan ville jag även prova på en annan idé, nämligen att göra lusseskatter.

Lusseskatterna tillverkades på samma vis som kanelsnurror, genom att degen kavlas ut i en rektangel är därpå bredde jag smör och hade på både strösocker och vaniljsocker. Och det är fyllningen med smör och vaniljsocker som får stå för skatten i dessa bullar.

Rektangeln veks sedan på mitten som bilden nedan visar, och skars i jämna bitar.


Sedan tvinnades dessa ihop i en liten knöl, med betoning på liten. Vi gjorde bara en halv sats med deg och därför fanns inte mycket att experimentera med, men rektangeln skulle då varit dubbelt så stor, så att det fanns lite deg att jobba med. 


Det blev alltså inte några jättebullar som man kan stå och dregla över inne på ett bageri. Små men naggande goda. Nästa gång ska jag jobba på att göra ett större format.



Bullarna blev dock goda, och passade bra ihop med en pluttig liten porslinskopp.


Så nu i efterhand är frågan, Lussekatt eller Lusseskatt?

Om jag ska svara på frågan säger jag som så, att lusseskatterna blir lite krämigare och sötare eftersom man brer en fyllning på dem, och håller även längre från att bli torra. Men sedan är jag ju sådan traditionsfantast, så det känns lite motigt att dissa lussekatten bara för att den inte är tillräckligt krämig. Det bästa är att man inte måste välja, mer lussebullar åt folket, i alla former och utföranden!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker at Lusseskatt är bättre, då de inte är så stora. Dock vill jag kalla dem för Lussekatter. Trodde att alla saffransbullar hette så, dumma mig!

    SvaraRadera
  2. haha, ja lusseskatt kallar jag dem enbart för att de har en fyllning med smör och vaniljsocker, som är som en liten skatt :P det kanske ska tilläggas i texten!

    SvaraRadera