torsdag 19 december 2013

19:e december - Saffranscupcakes

Idag åkte jag till jobbet mycket tidigt för att baka saffrans-cupcakes till mina mentorselever. Dessa ska de få imorgon efter julavslutningen, samt sina betyg. Jag hoppas det blir goda... eller okej, jag har tjuvsmakat, de är goda!



Saffranscupcakes

Ingredienser:
200 gr rumsvarmt smör
3 dl socker
1,5 dl äggvita (eller eventuellt 3 st ägg)
1 dl vatten
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
1 pkt saffran

Gör så här:
 - vispa rumsvarmt smör och socker pösigt med elvisp.
 - vispa ner äggen eller äggvitan en för en.
 - tillsätt vattnet och sedan vetemjöl blandat med bakpulver, vaniljsocker och saffran.
 - rör till en smidig smet.
 - häll upp på muffinsformar och grädda i ugnen, ca 12 minuter i 225 C

Välj vilken frosting du tycker passar, min är gjord på creme cheese, smör, florsocker, äggvita och vaniljsocker, vilket jag tänker spritsa på imorgon bitti. Så imorgon blir det att vara på jobbet tidigt igen och färdigställa dessa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar