måndag 2 december 2013

2:a december - Pepparkakshus

Här kommer "lucka nr 2" - Årets pepparkakshus...


... egendesignat så klart, av David och mig. Det tog otroligt många timmar att färdigställa... jag vill nog inte tänka på hur mycket tid vi lade ner... fast inte gör det mig något. Det var några välspenderade timmar. Jag tycker det saknas en trapp till huset, men David tyckte det var bra som det är.


Vi har murat både skorsten och husgrund till detta hus, av små pepparkaksbitar som vi skärde ut i deg och sedan gräddade. Sedan prydde vi fönstren med ännu mindre bitar, för att få känslan av ett gammalt stenhus.

 

För att krångla till det ytterligare, ville jag ha ett böjt tak. För att få till det var vi först tvungen att bygga ihop huset, och sedan grädda tak-delarna var för sig, eftersom delarna måste vara varma för att kunna forma i den böjda form som gavlarna har. Så när de kom ut mjuka och varma från ugnen fick vi hålla snabbt forma dem på plats och hålla fast dem där till de stelnade. När de stelnat och fått rätt form, kunde vi då limma fast dem på riktigt, med smält socker.

Nedan är lite bilder från själva byggandet. Det är förvånande vad lätt det går att dölja några skavanker med lite kristyr!!



Japp, det var lucka nr. 2. Jag hoppas detta inspirerade er till att baka ett eget pepparkakshus om ni inte redan gjort det, för kul är det.

Nu ska jag jula vidare.... Vi ses imorgon!

2 kommentarer:

  1. Du är ju så grym! Jag hade helt missat ditt adventstilltag, ett mycket uppskattat sådant. Så himla fint hus! Själv har jag köpt en byggsats på ica och hoppas få ihop det...

    SvaraRadera
  2. Ja, bloggen har varit ganska död ett tag, men kände att det var dags att antingen nedveckla eller uppgradera :) och valde det sista av dem två. Och... Jag tycker det är så otroligt roligt att göra pepparkakshus, hade många ideér på byggnader jag ville göra, men bestämde att en traditionellt liten stuga passade bra :) Lycka till med ert pepparkakshuset, det kommer bli kalas om jag känner dig rätt!

    SvaraRadera