fredag 6 december 2013

6:e december - Knäck i fyra smaker


I lördags gjorde David och jag säsongens första knäck. Men då vanlig knäck är lite tråkig (fast jättegod) bestämde vi oss för att prova lite olika smaksättningar på knäcken.

Grundreceptet består av
- 2 dl grädde
- 2 dl socker
- 2 dl sirap

Så lika delar grädde, socker och sirap kokas ihop till knäckig konsistens, och vi avgjorde när den var färdig genom ett kulprov. Sedan hällde vi upp en fjärdedel av smeten i knäckformar, eftersom vi ville göra några vanliga. En annan fjärdedel hällde vi i en mindre kastrull och tillsatte vaniljsocker och saffran i den, lät koka ihop lite kort och tömde sedan upp på formar. Den återstående delen smaksatte vi med pepparkakskryddor och hällde upp halva den "smeten" på formar. Sedan lade vi ner en rostad hasselnöt i resterande formar och hällde i resten av knäcksmeten i dessa. Så i slutändan hade vi fyra varianter av knäck - en vanlig, en med saffran och vanilj, en med pepparkakskryddor och den sista med pepparkakskryddor och hasselnöt.

Kanske undrar ni vilken som blev godast? Jag skulle säga Saffrans- och vaniljknäcken. Men jag tror även vanlig knäck smaksatt med vanilj skulle vara gott. Pepparkaksknäcken var god, men kryddorna gav den en grov konsistens som jag inte tyckte passade. Hasselnöt i knäcken var också gott, men kanske utan pepparkakskrydda eller varför inte byta ut hasselnöt mot jordnöt. Saltade jordnötter till söt kola är nog fantastiskt gott.

Nu har jag fått några nya uppslag till nästa knäcktillverkning. Och har ni inte provat saffransknäck så är det ett måste... och dela gärna med er om det skulle vara så att ni har någon annan trevlig variant på knäck.

1 kommentar:

  1. Då jag haft förmånen att prova alla fyra smaker, måste jag säga att knäcken med pepparkakskryddor och hasselnöt var godast. Samtliga var goda och juliga, men......hasselnöten, den var outstanding

    SvaraRadera