torsdag 2 januari 2014

Året som gått

I tisdags var det nyårsafton och nu har ett nytt år dragit igång. Ett väldigt spännande år, helt klart. Här om dagen satt jag och kollade igenom vad vi gjorde under år 2013 och tänkte lägga upp en bild från varje månad. Det var inte det lättaste, från några månader finns nästan inga bilder, och från andra en hel drös. Och av tolv månader, så representeras fem av dessa från stugan!


Året börjar, isande kallt med massor av snö, långt ifrån vad vi sett i starten på detta år. Ljuset börjar sakta återvända, och jobbet och skolan drar igång efter julledigheten.


I februari möblerar vi om vardagsrummet, vilket vi kände oss ganska nöjda över. Vardagarna spenderas på jobbet och veckorna rullar på ganska snabbt.


I slutet av mars firade vi påsk, och som de flesta andra år görs detta bäst i stugan. Soligt och härligt väder, och det gick att vara utomhus största delen av dagen.


I april kom värmen på riktigt, och det var i april som jag tog årets första dopp. Snön tinade bort från taket och vi kunde fira med en ice cream float i värmen.


Det fantastiska vädret fortsatte in i maj, och så fort det fanns möjlighet hängde vi i stugan. Vi byggde en drivbänk och satte potatis och morötter. Vi lade även nät i sjön och fick upp en monster stor abborre.


Det fantastiska vårvädret förde med sig en rekordtidig bärsäsong, och i slutet av juni kunde man redan börja plocka blåbär. I juni åkte vi på en fisketripp till älvdalen och därifrån fortsatte vi till spelmansstämmor och så klart, en tripp till stugan. En resa till Azorerna bokades även in i juni.


Så i slutet av juli åkte vi till Sao Miguel, en magisk ö med tropiskt klimat. Där fick vi se delfiner och kaskelotvalar, och vara med om massa andra trevliga äventyr.

Någonstans mitt emellan Älvdalen-resan och Azorerna, var vi även på en tripp till Gotland, och jag undrar fortfarande hur vi han med allt detta. På Gotland vandrade vi runt Fårö och tog oss slutligen ned till Visby med våra tunga ryggsäckar. En utmattande men underbar semester då vi vandrade 11-12 mil.


I augusti började vi båda jobba, och tog varje tillfälle i akt att förlänga sommaren på helgerna. Vi hängde åter i stugan, plockade 7 sorters bär, och väntade på att få skörda vår potatis.


Och så i september var det äntligen skördetider. Potatis och morötter plockades upp och trädgården ordnades upp inför vintern. Fyra månader senare, idag, kan vi fortfarande njuta av vår egenodlade potatis, då vår potatiskonsumtion inte är så stor, så räcker det länge.

September och oktober rullade vidare i ett rasslande tempo. Vi jobbar båda vidare och det var istort sätt det enda som det fanns tid till.


I slutet på oktober kom äntligen ett efterlängtat höstlov, i alla fall för mig. Vi återvände till stugan och David pendlade därifrån till jobbet istället för hemifrån, vilket faktiskt blir närmre.


November gick ännu snabbare än oktober, och det här är den enda bild jag har från denna månad. Den fantastiskt goda knäckebröds-pizzan, som jag tror vi måste upprepa någon dag snarast.


Och i december beslutade jag mig för att göra ett blogginlägg varje dag fram till jul, vilket jag faktiskt lyckades med. Och året slutade vid detta fint dukade bord, hos mina svärföräldrar. Som året innan hade vi alla tre par bidragit med en varsin rätt, så att det tillsammans blev en mumsig meny. Sedan spelades spel och bordscurling fram till tolvslaget. Och tolvslaget skålades in på Åkermanskulle, med en massa fyrverkerier och en stjärnklar himmel.

Gott nytt år! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar