torsdag 30 maj 2013

My mate - Yerba Mate

Ikväll har jag haft en underbart skön kväll, en sådan kväll som jag önskar, och föreställer mig att jag kommer att ha, de kommande två månaderna. En kväll utan arbete, en kväll utan oro. Betygen är satta och terminens återstående lektioner äro planerade. Jag är ledig. Ett vakuum uppstår. Jag har nästan glömt vad man gör när man är helt ledig. Efter middagen spenderades kvällen därför i soffan, med en kopp stärkande yerba.  

Om ni inte hört talas om yerba mate tidigare kan jag informera om att det är en te-dryck från sydamerika. Den avnjuts bäst som på bilden ovan, i en kalebass med en bombilla som silar bort tebladen. Yerba mate kommer från järnekssläktet, och hela kvistar och blad används för att framställa teet.

Yerba mate sägs vara rena hälsodrycken, och där av anledningen till att jag först provade på det. Teet är otroligt rikt på antioxidanter, det har även en lugnande effekt och hjälper kroppen att syresättas lättare. Studier har även gjorts då resultat visat att yerba mate ökar mängden av det goda kolesterolet HDL, som i sin tur minskar det onda, LDL-kolesterolet.

Och för mig som är koffeinberoende innehåller mate även koffein. Men det positiva med det hela är att koffeinet finns i relativt små mängder, och drycken innehåller mer teobromin och teofyllin istället. Dessa har samma uppiggande effekt som kaffe, men utsätter inte kroppen för samma stress och påfrestning som kaffe kan göra.

Och som om det här inte var nog, innehåller mate även kalium, magnesium och mangan.



Kalebassen och bombillan är också fina 25-års presenter. Kalebassen är alltså själva koppen man dricker ur, och den är gjord av en växt som är som en typ av prydnadspumpa med hårt skal, som sedan gröps ur och "behandlas" för att kunna hålla det varma teet. Bombillan är sedan sugröret som också fungerar som sil, då teet ligger löst i koppen.

Det här var en present som jag önskade mig eftersom jag tyckte det kändes "viktigt" att kunna avnjuta yerba maten på sitt traditionella vis, även om det skulle gå bra med en vanlig kopp och tesil.

Har du tur kan du hitta yerba mate i en hälsokost, men det är ganska ovanligt, och framför allt så är tillbehören svåra att få tag i. Även om det här var en present så vet jag att det är beställt från Yerba.se, där kan du hitta flertalet olika teer, kalebasser och bombillas.


Och jag vill inte att ni ser det här som någon form av smygreklam. Jag tycker yerba mate är ett fantastiskt te, och bara känslan av att få dricka det med "sugrör" och en urgröpt "frukt" gör det ännu bättre. Så det här är enbart en rekommendation från mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar