söndag 5 maj 2013

Det är nässlans dag idag!

Hej gott folk, idag är det nässlans dag, och det ska ju så klart firas. Igår plockade jag ett helt fång med nässlor, och gjorde bland annat en nässelpesto. Som vanligt är mina recept lite si så där, mäter sällan upp de mängder jag använder. Så ta dig gärna friheten att testa dig fram.



Nässelpesto

Ingredienser
En näve rostade cashewnötter
1 liter "rensade" nässlor
0,5- 1 dl riven lagrad cheddar
2 vitlöksklyftor
2-4 msk olivolja
salt, peppar och lite muskotnöt

Gör så här:
Koka upp vatten och häll i nässlorna när vattnet kokar. Vänta i några sekunder och sila sedan av nässlorna. Om cashewnötterna inte är rostade föreslår jag att du snabbt rostar dem i en torr stekpanna, för att ta fram smakerna i dem. Riv/pressa vitlöken och lägg sedan alla ingredienser i en bunke och mixa ihop med stavmixer (eller i en vanlig mixer om du äger en sådan). Smaksätt med salt och peppar efter tycke.. jag valde också att smyga i lite malen muskotnöt. Häll upp på en ren burk, och häll lite olja på toppen för bättre bevaring.


God till pasta, på bröd eller varför inte i en tomat- och mozzarellasallad.
______________________________________________________________________

Något annat gott och nyttigt man kan göra med nässlor är smoothies i olika varianter. Det enda du behöver göra är att snabbt förvälla nässlorna och sedan spola av dem i kallt vatten, sedan är det bara att börja mixa.


Smoothien ovan innehåller banan, lättmjölk, en äggvita, någon matsked kvarg, samt vaniljextrakt... och nässlor så kart! Det här är en perfekt drink innan eller efter träning. Bananen ger dig energi, B-vitaminer och kalium, från mjölken får du framför allt i dig kalcium och A- och D-vitamin, kvargen ger dig protein, likaså äggvitan (plus att äggvitan ger dig det fina skummet) och de underbara nässlorna ger dig massor av C-vitamin, järn och folsyra. Vill du kan du också tillsätta lite raps- eller linfröolja, vilket hjälper dig ta upp de fettlösliga vitaminerna. Nu är det är bara att ta fram mixern!


Annat roligt man kan göra med nässlor är nässelpasta, den klassiska nässelsoppan och varför inte prova på att göra en nässel daiquiri? Det sistnämnda ska jag absolut testa (eller ja, allt ska jag testa), men jag återkommer med rapport om det är något att hurra för.

Ha en underbar Nässlans dag, allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar