lördag 18 maj 2013

Ett litet steg närmre...


Jag vet inte om ni har förstått det, men en av mina största drömmar är att vara självförsörjande med den mesta av maten vi äter och även andra saker. Som vi bor och lever idag är drömmen inte helt nära, men vi gör vårt bästa när stunderna ges. Under Kristi himmelsfärds-helgen hade vi en helt underbar tid i stugan, med fiske, björksiraps-tillverkning och lite annat skoj. Bland annat lagade vi mat utomhus med livsmedel vi till största del plockat och fångat själva.


Kvällen innan hade vi fått fina fiskar, både harr och abborre, som vi rensade och saltade på så att de fick dra i sig under natten. Sedan plockade vi på oss kirskål och brännässlor, som växer i drivor bara runt knuten på stugan. Av detta trollade vi fram en, enligt mig, superb måltid, med den fantastiska "kolbulle-panna" jag fick i födelsedagspresent av David.

Eldstaden byggde vi upp själv med lite "bra att ha grejer" som vi hittade bakom uthuslängan. Ett lock till en gammal metallsoptunna och någon form av träram blev en perfekt utomhusgrill. Man tager vad man haver!


Brännässlorna och kirskålen fräste vi i smör, tillsammans med vitlök och rödlök, för att sedan hälla på en rejäl skvätt grädde och stuva den. Grädden var vi dock tvungen att köpa, lika så löken, men i framtiden vore det coolt att ha en get som man kan få mjölkprodukter ifrån.


När stuvningen var klar stekte vi på fisken i flammande eld så att den fick en härlig yta.  Sedan var måltiden färdig att avnjutas.


Låt mig presentera: Stekt harr- och abborrssida med gräddig nässel- och kirskålsstuvning, serverat med färska kirskålsskott.

Och som jag längtar till den dagen då var och varannan måltid kan tillagas på mat som man plockat eller odlat själv. Det här är i alla fall ett litet steg i rätt riktning...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar