söndag 19 maj 2013

Kirskålspaj med chili och vitlök

Kirskål är fantastiskt användbart. Som ni sett tidigare så är den juste att stuva, att ha som sallad, och det fungerar också bra att göra pesto på. Kan också vara ett komplement till koriander.

Något annat jag provat är att använda den som pajfyllning, vilket var fantastiskt gott.


Bäst är det att plocka skotten som precis kommit upp, då är de som godast. Och även tänka på att skölja dem väl. Jag valde att smaksätta kålen med vitlök, rödlök och chili, som jag stekte på tillsammans i olja.

Pajskalet hade jag förberett innan och låtit stå kallt i kylen en halvtimme. Ofta när jag lagar matpajer brukar jag välja att använda någon form av fullkornsmjöl till pajdegen, både för att det är nyttigare och ger lite mer smak. Den här gången fick det bli fullkornsdinkel.




Efter att jag haft i den stekta kirskålen i formen hällde jag över en simpel äggstanning och toppade med skivade palsternackor och lite riven cheddar. Sedan in i ugnen tills allt fått fin färg och tills äggstanningen var färdiggräddad.


Och pajen avnjöts passande nog i naturen också, på en härlig grillkväll i goda vänners lag. 
Det är bara att tacka och ta emot av det naturen erbjuder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar