lördag 28 april 2012

Sömnadsmarathon


Förra helgen och i början på denna vecka hade jag ett sömnadsmarathon utan dess like. Det fanns ingen hejd på det hela. Och jag påstår mig ogilla massproduktion? Men jag har en ursäkt, jag kunde helt enkelt inte finna bromsen på symaskinen. Det fanns bara en gaspedal.

Förutom bikinin har jag sytt ett linne och en blus. Sedan har jag även mönster och tyg för en skjorta till David, men den har jag inte hunnit börja på än... det kom några vikariedagar emellan.



Detaljen vi halsringningen på linnet har jag gjort genom att fläta samman tre remsor av tyget och sedan sytt på flätan för hand. Eftersom jag flätar klippta remsor, utan att sicksacka eller fålla dem får flätan ett liten spretigt uttryck. Jag tycker det är en fin detalj, men för att det inte ska gå upp allt för mycket har jag bränt/smält trådarna i en ljuslåga. Om tyget är av syntetmaterial behöver man inte ens nudda lågan för att få trådarna att smälta. Så var på din vakt.
 

 Nu är jag inte den som är överförtjust i syntetiska tyger, men just detta skira tyg i gammelrosa kunde jag bara inte låta bli då det såldes som stuvbit för två guldpengar.

Plaggen är lite skrynkliga just nu, det är nämligen så att jag skickat ner mitt strykjärn till Gävle.

(Och nu har jag spenderat ytterligare 25 minuter på att sitta framför datorn. Nu lovar jag mig själv att gå ut i solen och njuta av våren)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar