onsdag 25 april 2012

Moussaka på trinett (Obs. varning för matporr)

Som ni kanske vet så har vi för tillfället ingen ugn, utan bor i en etta med kokskåp. Trotts det kan man ju bli sugen på att laga någon rätt ibland som kräver ugn, och då gäller det att omvandla detta på något vis så att man kan göra det på spishällen istället. I vårt fall består denna "spishäll" av två kokplattor.

Hur som helst, gott blev det, och här får ni tips om hur man kan gå till väga. Tyvärr anger jag ingen ingrediens-lista eller måttangivelser, för det är inte så jag jobbar. Jag har egentligen ingen aning om alla ingredienser jag lyckas spilla i medan jag står framför spisplattorna. Men ja, du behöver i alla fall mjölk, mjöl, aubergine, någon form av lök, köttfärs el. quornfärs, ost, potatis... och massa god smaksättning.



Eftersom vi bara har två plattor måste jag ta två saker i taget, så jag började röra ihop en vanlig vit sås (sauce bechamel) och skalade potatis, skivade och förkokade den lite lätt. Sedan ställde jag av det från plattorna och skivade därefter upp auberginen, som jag sedan stekte i lite smör.


Så fort jag fått undan auberginen från skärbrädan (det är trångt om plats i ett trinettkök) började jag hacka löken och flera klyftor vitlök, lät det fräsa i en stekpanna, och sedan i med köttfärsen. När alltsammans hade genomstekts skvätte jag på någon dl rödvin som annars bara stod och blev gammalt, och kryddade på med diverse kryddor och smaksättare. Jag gick faktiskt till och med "förbi" med rosmarin-burken. Men man bör inte överdriva med mängden rosmarin, då kan den ta över alla smaker.


När sås, köttfärs, potatis och auberginen var förberedda på diverse vis, skar jag upp några skivor lök. Sedan till det intressanta: Ta en djup stekpanna (i vårt fall wokpannan) eller en gryta och ha i lite smör i botten. Varva sedan potatis, aubergine, köttfärs och lök i flera lager. Häll slutligen över bechamelsåsen och strö lite riven ost ovanpå. Sätt kokkärlet på svag värme med något slags lock på, och kolla till den då och då. När osten smält och bubblar sig fint är den klart.


Moussaka på trinett, lätt som en plätt!
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar