onsdag 4 april 2012

"... men ja, ibland kan man ju lyxa på med en ananas."


Denna fras dyker upp i mitt huvud ibland. Det är jag själv som från början uttalat den, och det lät så korkat att jag inte riktigt kan släppa taget om den. Frasen alltså.

Det var så att jag vikarierade på en hem- och konsumentkunskaps lektion, där läraren hade planerat att starta ett arbetsområde kring SMART-mat. Jag själv gillar konceptet "smart mat" som handlar om att välja livsmedel på ett smart sätt både för hälsan, ekonomin och framför allt miljön!

Varje bokstav i SMART har sin egen betydelse och på lektionen gick vi i genom dessa bokstäver i klassen för att förstå vad som menas med det. Eleverna var inte allt för positiva och tyckte det lät tråkigt att äta årstidsbundet och närproducerat, så när vi kom till sista bokstaven T, som står för att välja transportsnåla alternativ ville de inte höra mer. De började då fråga om jag själv åt enligt "ät smart-modellen" och jag fick tusen (okej tio) frågor kring detta. Det var då jag plötsligt hör mig själv säga "... men ja, ibland kan man ju lyxa på med en ananas." Hur dumt lät inte det? Det tyckte nog eleverna också, för de blev helt knäpptysta. Haha.

Det var bara en liten vardagsanekdot. Och som ni ser på bilden har jag idag lyxat på med en ananas. Men till middag blir det rödbetssoppa med wasabi-creme fraiche, det är i alla fall ett "smart" alternativ!

Vad brukar du lyxa på med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar