söndag 1 april 2012

Chokladbollar, en bok och tråkigt väder...

Idag vräker snön ner utanför fönstret, och jag som trodde att våren var här. Men om vädret är på sin sämsta sida gör man bäst i att stanna inne och läsa en god bok och äta chokladbollar.

Chokladbollar är något jag sällan gör. Men nu när vi inte har någon ugn är det ett mycket praktiskt bakverk. Och snabbt är det gjort.

Och boken, det är den första jag läser av Murakami, och verkar mycket lovande. Jag är så glad över att vara tillsammans med en blivande svensklärare, för det finns alltid ett gediget bokutbud att frossa i här hemma. Perfekt en snöig dag som denna.



Och här kommer ett ungefärligt receptet till chokladbollarna. Jag är inte så noga när jag måttar, men ungefär så här såg proportionerna ut:

2,5 dl havregryn
80 gr smör
0,7 dl socker
0,5 dl kakao
0,5 dl kallt kaffe
2 tsk vaniljsocker

Blanda allt väl med elvisp och låt stå ett tag så att kaffet drar in i grynen. Forma sedan bollar som du rullar i krossat havregryn och ev. lite strösocker. Ställ kallt en kvart.

Vräk sedan i dig så många du bara orkar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar