tisdag 27 mars 2012

Utan ugn blir bakabstinensen stor.

Förrut, på den tiden då vi hade ugn, på den gamla goda tiden, då bakade jag bröd var och varannan dag. Eller okej, i alla fall en gång i veckan. Jag älskar att baka bröd. Det är så rogivande. Visst tar det sin tid, men medan degen jäser kan man alltid hinna med att spela lite fiol eller sticka.

Nu har vi ingen ugn längre, och min bakabstinens har växt sig enorm. Så pass stor är den att jag nu, i skrivandets stund, gräddar en sockerkaka i en kastrull på spisen. Jag väntar med spänning på resultatet. Men jag får vänta länge, för i närmare 1 timma ska den gräddas, på svag värme.





Receptet jag följer ser ut så här:
50 gr smör
2 ägg
2 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl vatten
2 tsk vaniljsocker

Vispa ihop sockret och äggen till en pösig smet. Smält smöret och låt svalna. Blanda sedan ihop alla ingredienser och häll i en smörad och bröad kastrull. Grädda på svag värme under lock, i ca 1 timme.

Så här i efterhand skulle jag haft i lite citronskal också, men det är nog försent att ha i nu.
Fortsättning följer givetvis angående resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar