söndag 18 mars 2012

Söndagssoppa

Idag till lunch slängde jag ihop en tomatsoppa. Jag kan inte förstå att jag förut inte gillade mat med tomatsmak. Jag tyckte inte om när det blev för mycket tomatsås på pizzan och inte heller pastasås med tomat som bas. Och tomatsoppa, det gillade jag då rakt inte. Men det är ju tur att smak och tycke kan ändras.


Soppan freestylades (flitigt använt uttryck i min familj) ihop med smaker av ingefära, rödlök, vitlök, chiliolja och en skvätt rött vin. Förutom färska tomater åkte även lite krossade tomater i och en slatt grädde. Oreganor, peppar och salt räckte som krydda då både lök och ingefära ger härlig smak.


Tomaterna, ingefäran och löken fräste jag i början i oliv- och chiliolja, sedan på med vinet och resterande vätskor. Mot slutet åkte även en skvätt vitvinsvinäger i. Har man vant sig att alltid ha vitvinsvinäger i maten man lagar känns smaken tom utan den.


Soppan toppades med oregano och gårdagens lins- och kikärtssalsa. Mums!

Den här soppan skulle jag till och med våga bjuda familjen på, kanske med ett nybakt bröd till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar