tisdag 27 mars 2012

Och plötsligt har 3 timmar bara flytit iväg, och samma kaffekopp värmts 4 gånger.

Så kan det bli, när man är uppslukad av ett sömnadsprojekt. Tiden bara rinner iväg medan man frenetiskt syr, och provar, syr och provar. Sprättar. Nålar. Klipper. Syr och provar.

Det är så det går till när jag tillverkar egna plagg. Utan mönster prövar jag mig fram, och gör justeringar. Fördelen med det är att man får ett helt unikt plagg, nackdelen är att man aldrig får till samma mönster igen om man skulle råka gilla modellen och vill göra den i ett annat tyg. Men men. Den här gången vet jag inte om jag blir så nöjd. Det är ett kämpigt viskostyg som jag syr i, som nog helst skulle klippts på diagonalen. Nu blir det bara bubblor här och där, och ett vackert fall, ja det kan jag glömma. Men det fina är att man lär sig något. Trial and error är sannerligen en bra pedagogik.

Idag har jag stängt underklädesverkstaden och syr på en klänning. En klänning jag tänkt ha på mina vänners bröllop i sommar. Om den blir bra, vill säga. Nu ska jag knåpa vidare och fortsätta svära över alla bubblor och rynkor! Tjolahopp! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar