söndag 25 mars 2012

Nu är det vår, för det har jag bestämt.

Klockan har just vridits fram en timme, och därmed har jag bestämt att det är vår. Som det ser ut nu kommer det bli varma plusgrader kommande vecka, men om nätterna blir det nog fortsatt minusgrader. Enligt SMHI är det nog flera veckor kvar till den så kallande meteorologiska våren, men på deras hemsida står även att läsa:

"Din personliga upplevelse av när våren kommer kan mycket väl skilja sig från den lite torra definitionen som vi meteorologer använder. Somliga tycker att våren kommer när tjälen släpper eller när den första sädesärlan trippar på gräsmattan, andra när blåsippan blommar och så vidare."  /SMHI

För mig kommer våren idag, med sommartiden och en nyfyndad vårjacka från Kupan (bild kommer kanske en annan gång). Våren för också med sig en enorm odlingslust... men i denna lilla lägenhet är en lök det enda som ryms.


Jag har i alla fall skickat ner mina fröer till mamma, så hon har nu satt tomater och annat som vi tillsammans kan pyssla med i sommar. Gröna ärtor har jag i alla fall tänkt plantera så fort jag kommer till Gävle i sommar, för jag har hört att ärtskott ska vara perfekt att ha i salladen. Och fort ska det växa!

För att få mer idéer och för att spä på min odlingslust lite mer så köpte jag igår en trädgårdstidning.  I den fanns massa bra tips om odling av grönsaker och växelbruk. Men ja, jag får väl spara denna tidning tills jag har en egen trädgård att applicera dessa idéer på.


Tillika ska jag och mamma på trädgårdsmässan i Stockholm den 13 april, och blir suget för stort då måste jag nästan börja leta en odlingslott... eller som vanligt, försöka tränga mig in i mamma och pappas trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar