måndag 1 december 2014

Adventsmys och en nykomling bland fikabrödet


I lördags hade jag lite adventsmys hemma hos oss med vänner. David hade åkt till sina vänner i Stockholm och jag kände inte för att vara själv, så det blev en sista minuten inbjudan till detta bara någon dag innan. Det blev lite brådskande att komma på vad man kunde baka och bjuda på, så det blev en klassisk mjuk pepparkaka, vanliga pepparkakor och kex med brieost, och så en saffranskladdkaka, något som jag inte testat förut. Den föll helt i min smak, men vet inte om det är något för alla, då den har en väldigt stark smak av saffran. Vill ni testa så är receptet nedan:


Saffrankladdkaka

100 g smör
1/2 g saffran
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl

Smör till formen, och ev. kokos!

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader och smörj en form, om så önskas kan du "bröa" den med kokos. Smält sedan smöret i en kastrull, tag från plattan och ha saffranet och chokladen i bitar. Rör om så att chokladen smälter. Rör ihop socker och ägg i en skål och blanda ned smörblandningen i smeten. Rör försiktigt ned mjölet och häll sedan smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter. Låt kakan svalna i formen. Sikta över florsocker och servera kakan kall!


Under kvällen hade man också möjlighet att grilla sig en marshmallow i kaminen, vilket uppskattades. Det kanske är något att ta fasta på till julafton!


Huset är nu adventsfint med mycket röda tyger, dukar och massor av hyacinter. Alla sinnen är viktiga för den rätta julstämningen. Det ska lukta jul, smaka jul, julmusik ska flöda ur högtalarna och ljus ska glittra. Kylan utomhus och värmen inomhus hjälper till att få den rätta känslan. Nu väntar vi bara på snön!


Och äppelträdet har fått sin ljusslinga. Jag har länge letat en sådan där gammaldags ljusslinga med "glödlampor", och förra veckan fick vi helt oväntat en sådan av mina föräldrar, som en förtidig julklapp. Tack för det!

Efter detta julstökande så har David och jag gjort upp en plan över resterande bestyr, så att vi kan njuta av adventstiden och inte stressa.  Och jag har bestämt mig för att ta det mer lugnt om dagarna, och bara mysa med Olof här hemma. Idag, första dagen i december, så har vi hittills bara hängt i soffan och kramats och sovit om vart annat, inte så tokigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar