torsdag 18 december 2014

Fisksufflé - en favvo rätt

Igår lagade jag fisksufflé till middag. Det är något jag aldrig gjort förut, men något som min mamma brukade göra då jag bodde hemma. Då var det en favoriträtt, och det är det fortfarande.

Jag hade lite udda favoriträtter som barn. Det var inte det vanliga som tacos och pizza utan jag föredrog rätter som kålpudding, fisk i äggsås, rotmos och fläsklägg och så fisksufflé så klart!

Fisksufflé
30 gr smör
3 dl mjölk
1 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
4 dl vetemjöl
1 torskblock a´400 gr
4 äggulor
4 äggvitor
wasabi eller pepparrot
peppar och salt

Börja med att slå på ugnen på 225 grader och gör sedan en fiskstuvning - Smält smöret i en kastrull, rör ned mjölk, vatten och fiskbuljong - koka upp och smaksätt med wasabi eller pepparrot, och så salt och peppar efter smak!
Skär fisken i bitar och sjud i såsen någon minut. Fisken behöver inte vara genomkokt. Vispa samman äggulorna med mjölet och häll ned i såsen. Rör under uppvärmning tills den tjocknat, den bör ej koka då det kan göra såsen grynig. Ställ stuvningen att svalna medan du vispar äggvitorna till ett hårt skum. Rör försiktigt ned äggvitan i smeten, så att det fortfarande är luftigt och fluffigt. Häll upp i en smord ugnsform och grädda mitt i ugnen i ca 30-40 minuter.

Servera med kokt potatis, kokta grönsaker, och självklart skirat smör eller kanske en bechamelsås - gärna smaksatt med wasabi/pepparrot.

Jag han inte ta någon bild på sufflén när den var fin och fluffig, den sjönk ganska snabbt, men smakade ändå fantastiskt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar