lördag 15 november 2014

Tovade tofflor till kalla små fötter


Här om kvällen hade vi syjunta hemma hos oss. Då gjorde jag klart ett projekt som jag började med för sex år sedan, när jag gick textillärarutbildningen. Vi fick då lära oss att tova både det ena och det andra, och roligast var det att våttova tofflor tyckte jag då. Jag gjorde några stora tofflor, men sedan gjorde jag även dessa av bara farten. Just då hade jag ingen att ge dem till, och sedan har de fått ligga i en låda fram tills nu. Så nu har tofflorna fått en skinnsula och snöre. Lite glesa är dem, och skulle nog kunna ruggas ihop ytterligare, men det är försent att tänka på nu när jag sytt på detaljerna!


Tofflorna är lite stora för Olof just nu, men det gör inte så mycket. De värmer gott på kalla små bebisfötter.

Dessa tofflor är tovade från kardad ull med såpa och ljummet vatten. Vill man göra tovade tofflor finns ju det enklare alternativet att virka eller sticka ett par tofflor i ullgarn som man sedan tovar i tättmaskinen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar