tisdag 18 november 2014

Julekrans och utomhusfix

Idag har jag haft en pysselstund på förmiddagen, och fick då för första gången använda min härliga pysselbod, som den så fint kallas. Jag och David har fått oss en varsin bod i uthuset, David har gjort sin till en snickerboa, med lite cykelgrejer och längdskidor. I "min" bod finns trädgårdsredskap, krukor och en arbetsbänk där jag kan plantera om blommor, binda kransar och spara på bra att ha grejer.


Arbetsbänken är gjord av två benbockar och tre breda plankor, och där kan man spilla jord och smutsa ned bäst man vill. Det är  bara att ta piassavakvasten  och röja undan när man är klar!

Igår gick jag ut till skogen för att plocka material för att göra en dörrkrans, och samlade på mig grönmossa, kottar och lingonris. Kransstommen har jag köpt på en plantskola för en billig penning och den lindade jag sedan mossa runt med hjälp av sytråd. När första varvet med mossa var klart stack jag sedan in kvistar av lingonris lite här och var, sedan gick jag ett till varv med sytråden och lindade fast några tallkottar. Jag tog fasta på det gamla uttrycket "less is more" och nöjde mig med detta. Inget rött band, inga äpplen, inga rosetter. En grön krans rätt och slätt, med bara naturmaterial. 





Efter att jag gjort kransen nyttjade jag lite restmaterial till att göra en "ljuslykta". Jag fyllde en gammal presentkorg med mossa och kantade den med gran- och lingonris, sedan tog jag ett trasig glas på fot och satt i mitten. Det blir nog en prima ljuslykta i vintermörkret. 



När jag var ute i skogen hade jag turen att hitta en stor nedsågad gran vid kanten av golfbanan, och plockade då åt mig lite grankvistar. Dessa har jag lagt vid trappavsatsen som man kan torka av skorna på. Så nu ser det mer välkomnande ut när man kommer till oss.


Till sommaren har vi pratat om att måla dörren grön, i samma kulör som fönstren är, det kan nog se fint ut. Jag gillar inte riktigt dörren vi har nu. Den passar inte till detta 1800-tals hus. Men dörrar är dyra har vi märkt, så den får nog sitta kvar tills vi bygger om förstukvisten.




Äppelträdet har också dekorerats, men frågan är om vi ska sätta upp en ljusslinga också!?

2 kommentarer:

  1. Hurra hurra så roligt det är att du har kommit igång med bloggandet igen! Jag bara suger i mig pepp och inspiration! Och vilket fint barn du har och vilket fint hus du har! All kärlek!

    SvaraRadera
  2. Så kul att du märkt att jag smugit igång bloggen igen. Jag har då tvekat om det är någon idé att fortsätta, men det är klart att det är. Jag har befunnit mig i en bebisbubbla nu ett tag, och inte gjort så mycket annat än att ta hand om den lille, men nu ska jag ta tag i lite projekt och försöka blogga om det också! Ja, huset är underbart, det kommer lite fler bilder senare när vi kommit mer i ordning :) Och självklart är du välkommen på besök om du skulle ha tillfälle!! Kramar till dig <3

    SvaraRadera