lördag 2 maj 2015

Mjölkfritt på prov

Här hemma är det sig likt, med en bäbis som vägrar sova, som inte vill äta mat utan bara amma, och som kräks i tid och otid. Jag har för en vecka sedan testat att äta mjölkfri kost, eftersom vi vill utesluta att han har någon intolerans eller allergi mot mjölkprotein. Klantig som jag är råkade jag äta ostkrokar utan att tänka efter, så lite klurigt blir det att utvärdera testet. Helst ska man ju testa mjölkfri kost i minst två veckor, för att både mamma och bebis ska få ur proteinet ur kroppen, så jag kommer i alla fall fortsätta en vecka till. Sedan testar vi att återinföra mjölkprodukter igen och ser vad vi får för reaktion. Jag tror nog inte att det är mjölken som är problemet, men det är bra att testa för att veta säkert.

Att äta mjölkfritt har gjort att jag testat nya produkter som ersättning för mejeriprodukter, vilket också kommer vara användbart som hemkunskapslärare. Jag har bara valt att testa havrebaserade produkter, eftersom soja också kan framkalla allergier. Jag måste säga att jag är positivt överraskad över urvalet i butikerna och bara man tänker efter och lagar från grunden så är det inte så klurigt.

En maträtt jag lagade som gick hem hos den lille, var fiskgryta med kokosmjölk, så jag tänkte dela med mig av receptet - passar utmärkt att mixa med ris till en 8 månaders!



Mjölkfri Fiskgryta

1 msk rapsolja
1/2-1 gul lök
2 morötter
2-3 vitlöksklyftor
1 bit färsk ingefära (ca 3 cm)
1 burk kokosmjölk
ett gäng räkor med skal
4 dl vatten
1/2 citron
broccoli (gärna frysta småbuketter)
400 gr MSC-märkt torsk i bitar
vitpeppar
(grönsaksbuljong, tomatpuré, soja och salt)

Skiva löken och strimla morötterna tunt, fräs sedan dessa i olja. Pressa ned vitlöken och riv ned ingefäran. Häll på kokosmjölken och låt puttra på svag värme. Undertiden kan du skala räkorna och lägga i en skål. Ta vara på räkskalet och hetta upp det i en kastrull, slå på vatten och låt koka till en smakrik, saltfri buljong!

Häll i buljongen i grytan och riv ned skal och pressa saften ur en halv citron. Tillsätt broccolin och fisken och låt koka tills fisken är tillagad, smaksätt med peppar. Lägg i räkorna precis innan servering.
Klart att servera till de små!

Till de vuxna: tillsätt grönsaksbuljongtärning, en klick tomatpuré och ev. lite soja eller salt)

Serveras med ris.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar