fredag 22 maj 2015

Får man bjuda på lite veganfika?

Allergitestningen fortsätter här hemma, nu i samrådan med BVC och med superkoll på innehållsförteckningar. Nu ska jag inte göra några misstag. Jag har insett att till och med buljong kan innehålla mjölkprodukter. Och allt sött som man ibland blir sugen på innehåller ju också mjölk, så häromdagen var jag tvungen att baka mig en mjölkfri kaka. Precis när jag dragit igång inser jag att äggen är slut, så då fick det bli en vegansk kaka. Hittade ett grundrecept på en sockerkaka med mandelmassa i, som jag sedan ändrade om helt så att den blev vegansk!


Vegansk sockerkaka - med marsipan och apelsin

Du behöver:
100 gr marsipan (eller mandelmassa)
1,5 dl havregrädde
3 dl socker
1,5 dl havremjölk
75 gr mjölkfritt margarin
rivet skal av en apelsin
4,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
margarin och ströbröd till formen

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 C och smörj och bröa en stor form, eller två mindre.
2. Riv ned marsipanen i en skål och tillsätt havregrädde och socker. Vispa till en jämn smet. Tillsätt finrivet apelsinskal.
3. Smält margarinet och tillsätt havremjölken så att det svalnar.
4. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en stor skål och häll i mjöl- och margarinblandningen. Tillsätt även marsipanblandningen och rör till en jämn smet.
5. Häll smeten i formen/formarna och grädda i nedre mitten av ugnen. Ca 30-40 min beroende på formens storlek. Kakan måste svalna rejält innan servering och är kanske bäst dagen därpå!

Hoppas det smakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar