onsdag 29 april 2015

En köksträdgård växer fram


Det känns som att det var nyss som vi flyttade in i huset och började planera vår trädgård och drömma om våren. Och nu är det snart maj och vi är i full gång med anläggande av vår köksträdgård. Våren kom tidigt och vi har haft många fina dagar utomhus. Det har snickrats, ansats buskar, grävts, grävts och grävts och så målats lite gran.



Det hela började såklart med skisser inomhus, och sedan började vi måtta med stolpar, rep och brädor ute på plats för att få en känsla för hur vi ville ha det. Det första vi började med var att glesa ur ett buskage som växt sig lite för vitt och brett. Sedan knåpade vi ihop ett staket av grenarna, som blir en avgränsning för köksträdgården. Om allt gror som det skall så kommer det växa luktärt där till sommaren, så det får vi väl hoppas på!  


David åkte iväg och köpte virke, och en varm lördagskväll skruvade vi ihop odlingsbänkar, vilket gick på ett kick. Det är så härligt att det börjar bli varmt ute. Nu kan vi ha Olof sovandes i vagnen ute på kvällen medan vi pysslar i trädgården.



Odlingsbänkarna målade vi med tre lager rödfärg, sedan grävde vi bort gräset och luckrade upp jorden. I de olika bäddarna har vi gjord olika jordblandningar för att ge bra förutsättningar till det vi ska odla där.



Vi har tänkt lära oss lite mer om växelbruk för att utnyttja jorden och dess näring till fullo, vilket också är nödvändigt för att inte urlaka den eller skapa sjukdom.


Här är tre färdiga bäddar. Den fjärde, sista, som vi bland annat ska ha jordgubbsplant i, är inte helt fylld än, först ska jag läsa på om vilken jordmån som är bra för ändamålet.









Potatislandet är också klart, och nu väntar vi bara på att vår sättpotatis ska få fina groddar.

För bara någon dag sedan låg det berg av grästuvor kring land och odlingsbänkar, men nu har vi röjt upp och det börjar likna det vi tänkt oss-




För varje dag växer nya ideér fram, och det vi byggt upp hittills har vi nästan enbart skapat av material som vi hittat i uthuset eller i trädgården. Under grävarbetet har flertalet kantstenar dykt upp, och likaså några stenplattor. Det enda vi köpt material till är odlingsbänkarna, och lite markduk för att förhindra ogräs från att ta över landen.

På Davids önskemål har vi valt potatissorten asterix. Ett mycket vist val må jag säga, då jag nyligen läste i ett test att den gav bäst avkastning av de testa sorterna och den hade bra motståndskraft mot sjukdomar. Kanske ska vi även köpa sättpotatis av en tidigare sort, men tiden är knapp, så får se om det blir av.  Som ni ser har asterixarna börjat få grodd, så till helgen åker de ner i jorden. Först ska vi bara kontrollera att jorden är över +7 grader, annars finns risk att den ruttnar bort.

Jag måste bara säga att oj så kul det är med egen trädgård. Jag vet ju sedan innan att det är ett av mina stora intressen, men att det skulle vara så här underbart och tillfredsställande hade jag ingen aning om. Så har jag tid att sitta inne vid datorn ibland så lovar jag att uppdatera lite vad som händer bland odlingarna.

Tack för mig och på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar