måndag 14 januari 2013

Ibland blir det faktiskt godare än man tänkt sig.


Idag är det "som vanligt" meat free monday, och dagens middag fick bli en sallad av sådant jag redan hade hemma. Det blev förvånansvärt gott, och en sallad jag absolut kommer göra igen. Kanske till kikärtsbiffar eller till ugnsgratinerad aubergine.

 
 
Det du behöver är:
Ruccola
Vitkål
Mager fetaost
Nötter (jag hade mandlar och hasselnötter)
Olivolja
Mango-sås 

För att göra denna snabba sallad strimlade jag vitkålen, rev ruccolan lite lätt med händerna, smulade ner fetaosten och ringlade över olivolja och mango-sås (mango-sås är ett thailändskt tillbehör, jämförbar med sweetchili-sås fast med mango). Slutligen rostade jag nötterna och blandade i dessa i salladen medan de var varma. Sen var middagen färdig att servera.

Även om det är roligt att laga mat så kan det ibland vara väldigt skönt att göra något enkelt och som ändå är väldigt gott. Och nyttigt är det också. Vitkålens probiotika, järnet och folaten i ruccolan, de nyttiga fettsyrorna i olivoljan och nötterna, samt proteinet i både osten och nötterna gör denna sallad riktigt hälsosam. (Jag kan också tänka mig att äpple skulle göra sig bra i denna sallad.)

Japp, det var ett litet salladstips från mig. Nu säger jag bara tack och hej samt Happy Meat Free Monday! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar