söndag 2 september 2012

Storstädning på levanten

Igår öste regnet ned på söder, och jag har dragit på mig en riktig förkylning. Så den planerade lingonplockningen fick jag ställa in och bestämde mig istället för att ha en städdag här hemma. David åkte till Umeå igår, så nu är jag gräsänka, och ja, det är alldeles gräsligt ensamt här hemma. Tyckte det kändes lite tråkigt att inte få visa honom hur fint det blev efter städningen, och hur gott det luktade. Kom då på att jag faktiskt kan lägga upp bilder här så att han kan se, det var ju så det var tänkt från början.

Köket börjar ta form, men vi saknar fortfarande lister och hyllplan. Och en fläkt ovanför spisen. Jag satt upp en tavla igår också, föreställande ett kollage med kökstema. Vet egentligen inte vad jag tycker om det. Den är ganska inbjudande men ändå inte så snygg. Men bättre än ingenting!


Det blev en snabb middag bestående av egenodlade ärtskott, diverse salladstillbehör, bönor och ägg. Och en vinägrett med massor av vitlök, för förkylningens skull.



Hallen röjde jag också upp och ställde undan sådan jag inte använder för tillfället. Där märks det också att jag nu bor ensam, med bara mina saker som hänger framme.


Och nu har jag äntligen tagit mig i kragen och börjat använda min herrbetjänt så som det var tänkt. Jag har redan nu hängt fram måndagens kläder, med mina nya kängor, och namnbrickan så klart. Morgonens påklädnadsprocedur kommer gå så mycket snabbare nu när klädvalet redan är gjort. Hoppas jag kan förbereda så här varje kväll. 


Vardagsrummet har fått ett "nytt" hörn där jag tänkte sitta och mysa om kvällarna. Det saknas dock en lampa. Perfekt läshörn annars. Fiolen åkte upp på väggen också, även om jag inte gillar att ha den hängandes där, helst vill jag ha någon form av portabelt ställ att hänga den på. Men att ha den på väggen är bättre än att ha den i låda. När den ligger i sin låda kommer jag mig aldrig för att spela. 


Och blommor är ett måste när man han städat ren och fint. Då är det läge att unna sig en bukett och sprida ut den i små vaser i hela lägenheten.

Det var min lördag. Vill bara tillägga att jag rensade ut städskåpet och strukturerade klädkammaren också... och även låg på knäna och skurade/torkade golven. Det var mindre bra för min förkylning. Men själen blev glad av att få struktur och ordning igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar