lördag 11 augusti 2012

Får jag lov att presentera: Dagens frukostbricka!


Nu är jag äntligen tillbaka i gamla vanor känner jag. Sommaren är inte riktigt slut men vardagen gör sig påmind, även om jag jobbat och haft vardag hela sommaren. Här kommer en dagsfärsk frukostbricka, och eftersom jag nu jobbar som hem- och konsumentkunskaps lärare tänker jag även uppdatera er med näringsinnehållet i denna frukost.

Det här är en frukost jag verkligen skulle rekommendera då den är näringsrik och med mycket fibrer. Brödet är Wasa sport +, med vanlig keso, rökt skinka och ruccola på. Till det en skål med 1 dl kvarg (0,5 % fett) och ekologisk basmüsli, och till det en halv grapefrukt (utan socker så klart). Sen saknas ju självklart en kopp kaffe och ett stort glas vatten till detta. 

En sådan här frukost passar kanske mest tjejer (med tanke på kalorimängden) och innehåller ca 330 kcal och är tänkt för dig som äter mindre måltider, men oftare (ca 5-6 mål/dag).  Om du inte äter mellanmål är det bra att äta lite mer till frukost, kanske en till macka eller en fruktsmoothie till.   


Näringsinnehållet för frukosten är: Kolhydrater 43 g, Protein 26.5 g, Fett 3,1 g, och självklart innehåller den nyttiga vitaminer och mineraler (så som c-vitamin, folat, vitamin b12, järn, kalium och kalcium)
Vill du ha en mer proteinrik frukost så byt ut mackan mot ett kokt ägg, samt müslin mot färska bär och nötter. Och vill du ha i dig mer fett så välj en fetare kvarg, eller matlagningsyoghurt. 

Fler frukosttips utlovas i höst.
Ha en bra dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar