lördag 18 augusti 2012

Den hemmagjorda fläderchampagnen

För över en månad sedan satte jag grunden till en fläderchampagne, som jag nu har gått och väntat på i veckor på att den ska bli färdig. Grunden gjorde jag av fläderblommor, pressad citronsaft, socker och vinäger. Dessa ingredienser hälldes ned i kokande vatten i en STOR kastrull, och sedan fick detta stå och dra i rumstemperatur i ca 4 dagar (med lock på).


Efter dessa dagar tappade jag upp drycken på glasflaskor, som var väl rengjorda och steriliserad med kokande vatten. Det är väldigt viktigt att flaskorna är riktigt rena, annars kan fel bakterier utvecklas i drycken och gift eller mögel kan bildas.


Flaskorna ställdes sedan på diskbänken i tre dagar, med öppna korkar. Och efter det korkades de igen och gömdes högst uppe i ett köksskåp. Där "glömde" jag sedan bort dem i ett antal veckor för att sedan idag, då jag köpt mig en pall (så jag når upp till de översta hyllorna i köket), hitta dem igen. Och plötsligt hade denna flädersaft liknande dryck förvandlats till sprakande champagne. Inte så stark så klart, med nog så god!

 
Jag var innan mycket skeptisk till att detta projekt skulle lyckas, och blev därför mycket förvånad av att korken verkligen flög av och att flaskan började spruta då jag lättade på kapsylen. Så lyckat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar