tisdag 24 juli 2012

En hemkunskapslärares bekännelser.




Som hem- och konsumentkunskapslärare vill jag egentligen inte erkänna att det här var första gången jag gjorde cupcakes, men så är det. Oftast när jag bakar blir det bröd, eftersom det känns lite för onyttigt att baka fikabröd (eller ja, själva bakandet är väl inte onyttigt, men det är ju så svårt att låta bli dem när de är klara). Men i vilket fall, nu var det i alla fall dags att prova baka cupcakes.

Receptet på själva chokladmuffinsen hittade jag på internet, och jag har redan tappat bort sidan... men det finns ju tusentals recept på det. Frostingen hittade jag däremot på själv och vispade en burk philadelphia-ost (200 g) med 25 g smör (riktigt smör så klart), sedan smälte jag 125 g mörk choklad och vispade ned i smeten och hade sedan i ca 1 dl florsocker. Det spritsade jag sedan över muffinsen och dekorerade med fläderblommor. Det blev mycket gott., och härmed ska jag baka många fler cupcakes. Man kan ju alltid bjuda bort dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar