torsdag 19 juli 2012

"Jag är som bäst när jag är ledig"


Idag var jag ledig från jobbet, eftersom jag ska jobba till helgen, och det fick mig att inse hur viktigt ledighet är för mig. Jag kan inte vara mig själv när jag jobbar hela dagarna, för då blir jag så trött och orkar inte göra någonting. Men idag, när jag var helt ledig, utan några planer, har jag hittat på en massa mysigheter. Inspirationen kom redan krypandes igår kväll, eftersom jag kunde vara uppe sent då, när man inte skulle upp kl. 06.20.


Så igår kväll han jag med allt möjligt, bland annat att ta en joggingrunda, och sedan åka hem till mamma och pappa, och där fick jag, efter att ha frågat om lov, gräva upp lite kryddväxter från landet. När jag kom hem igen fixade jag till vår lilla "takterrass", bakade bröd, och tog mig en kopp te på taket medan brödet jäste.


Morgonen där på, i morse, kunde jag sova ut till kl. tio och sedan hade jag en skön dag framför mig.
Jag tog tillfället i akt att umgås med syster idag. Så dagen började med att vi åt frukost ihop. Sedan solade vi lite på innergården, och gick sedan ned på stan tillsammans. Och där, där hittade jag riktigt justa kuddtyger till soffkuddarna, vilket ni får se en annan dag.


Till middag blev det en lättlagad sallad med tzatsiki, och massor av rödbetor med fetaost på. Målet intogs självklart på taket. Jag har nästan flyttat ut på taket. Kvarterets Karlsson på taket, det är jag!



En annan trevlig upptäckt, som jag gjorde idag, är att vi har både röda och vita vinbär på vår innergård. Mums!

Jag trivs verkligen som bäst när jag får vara ledig... och då blir jag även en fröjd för min omgivning. Bakar bröd, pysslar och bjuder in syster på frukost. Det är inget man har ork till när man jobbar, tyvärr. Och nu måste jag sova, min lediga dag är över. Nu blir det jobb i 9 dagar i sträck, kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar