söndag 19 januari 2014

En krämig, god kaka.

Här i veckan hittade jag ett lockande recept på en kaka som jag kände för att testa. Det var en morots- och dadelkaka som vi nu har testat att baka, prefekt om man har lite dadlar över sedan julen.

Vi följde ett receptet på engelska på denna sida, och jag gjorde så klart lite förändringar, eftersom vi inte hade de exakta ingredienserna. Sedan förenklar jag det hela genom att förändra cups-måtten till dl, utifall ni inte äger någon cup.



Morots- och dadelkaka

150g smör, i tärningar
2,5 dl socker
3 dl hackade dadlar
3,75 dl vatten
1 tsk kanel (och ev. lite pepparkakskryddor)
1,25 tsk bikarbonat
2 stora ägg
5 dl vetemjöl (gärna siktat)
1 tsk bakpulver
2,5 dl fint rivna morötter

Sätt ugnen på 175°C, över och undervärme, och smöra och "bröa" en sockerkaksform.
Värm smör, socker, dadlar, kryddor och vatten i en kastrull på medelvärme. Rör under uppvärmning och låt det koka upp. Häll över i en bunke när sockret löst sig i vätskan. Tillsätt bikarbonat och låt svalna, ca 30 min.

Rör ner ägg, och tillsätt mjöl, bakpulver och rivna morötter. Rör till en klumpfri smet.
Häll i smeten i den bröade formen och sätt in i ugnens nedre mitt, ca 45 minuter. Använd en provsticka för att avgöra när kakan är klar. Låt kakan svalna 10 minuter i formen, innan du stjälper upp den. Servera med grädde, vaniljsås... eller bara som den är!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar