söndag 29 september 2013

Bobos fisksoppa

Idag har det varit ruskväder ute. Trotts det har David och jag varit ute på långpromenader. En sväng till mina föräldrar, och senare en tur fram och tillbaka till Ica Maxi, samt morgonpromenaden på 3 km. Sammanlagt blir det nära på 1,5 mil i detta höstväder, och vad passar då inte bättre än en god värmande fisksoppa på kvällskvisten. Jag hittade på ett recept av det vi hade hemma. Och det blev otroligt gott. "Den bästa soppa jag någonsin ätit" var Davids betyg. Då är det lika bra att plita ner receptet så att man kan göra det någon mer gång. Som vanligt är mängderna godtyckliga, jag kan inte med måttsatser i köket. Jag bara har i allt efter tycke.



Bobos Fisksoppa för 2-4 pers

1 msk rapsolja
15 cm purjolök
1 palsternacka
1 morot
5 småpotäter
3 vitlöksklyftor
2 cm ingefära
1 grönsaksbuljongtärning
cayennepeppar
satekruiden (En currykryddblandning som jag köpte i Budapest)
0,5 gr saffran
2 lagerblad
2,5 dl mjölk
1 dl grädde
2 msk tomatpure
1 sked mörkt muscovadosocker
1 skvätt vitvinsvinäger (kanske 2 msk)
400 gr krokfångad MSC-märkt torsk
salt och svartpeppar
någon kvist timjan

1. Skala och skär purjolök och rotfrukter. Riv ingefäran och rotfrukterna och fräs allt i olja i en gryta.  (här kan du tänka på att palsternackan bör vara i större bitar än potatisen, eftersom den går fortare att koka)
2. När purjon börjar mjukna häller du på vatten så att det täcker, lägg i buljongtärningen och koka tills potatisen nästan är genomkokt. Sedan är det dags för kryddsättning.
3. Tillsätt saffran och lagerbladen och stänk i lite cayenne efter smak samt "satekruiden" eller liknande curryblandning om du har det hemma.
4. Häll på mjölk, grädde och rör ner tomatpuré, muscovadosocker och vitvinsvinäger. Låt koka ihop.
5. Skär upp torsken i lagom stora bitar och krydda den rikligt med salt och lite peppar.
6. När rotfrukterna är mjuka och i den konsistens du önskar tillsätter du torsken.
7. Garnera med timjan och servera genast då fisken är genomkokt - det behövs bara några minuter! 

Smaklig måltid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar