måndag 12 augusti 2013

En liten, liten fika


Här om dagen var vi iväg och plockade bär igen. Och alltid när jag plockar bär blir jag så sugen på smulpaj. Ofta tycker jag att en hel paj, då man är två personer, blir lite för mycket, därför bestämde jag mig för att göra minipajer istället. Dessa är gjorda i "gummimuffinsformar" med non-stick beläggning.

Botten är gjort på mjöl, socker, smör, vatten och havregryn, vilket jag rörde samman med fingertopparna och tryckte ut tunt i formarna. Jag sparade ungefär hälften av degen och tillsatte mer mjöl i den så att det blev en smuldeg. Detta varvade jag sedan med blåbär i formarna, och avslutade med att ringla lite honung över allt ihop. Sedan var det bara att grädda i ugnen i 200 grader, ca 10-15 minuter.

Detta blir en perfekt liten minifika tillsammans med en kopp mocca. Och många små minipajer är också lättare att frysa in, istället för en stor form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar