fredag 24 februari 2012

Trötta citroner kan göra någon glad!

Upptäckte i morse att citronerna jag köpt för någon dag sedan redan börjat torka. Det är ju visserligen förståeligt då fruktskålen står i fönstret ovanför ett element. Man kan ju nästan tro att jag torkar dem med flit, men så är inte fallet.


Dessa trötta citroner förvandlade jag till en smarrig lemon curd. Det är verkligen hur enkelt som helst att göra egen lemon curd, det tar bara ca 5 min. När den är klar kan man knyta på ett fint tyg på locket med ett snöre och en etikett. Trötta citroner kan bli en perfekt present att ta med om man ska på kalas. Om det inte var så att jag snålat på sockret och smöret i min lemon curd, skulle jag kunna skicka den till pappa. Han älskar lemon curd... men då ska det helst vara maxat med socker och smör. I mitt recept tar jag halva mängden av vad som anges, då blir den lite syrligare (enligt mig godare) och inte lika fet.


Gör så här: Vispa ihop 3 ägg med 1 dl socker i en kastrull. Riv skalet av en citron och pressa i saften från två citroner. Sjud på spisen tills krämen tjocknar (det får inte koka). När det är tjock tas den av plattan och ca 25 gram smör rörs ner. Jag använder extrasaltat, det ger en god brytning. Tappa upp på burk. Kan förvaras i kyl ca 1 vecka.

Tidigare har jag även provat göra kiwi curd, och en curd med apelsin. Fungerar lika bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar