fredag 10 juli 2015

Regn ute men sol i sinne



Denna sommar bjuder på exceptionellt dåligt väder. Regnet öser ned och jag gör mitt bästa för att hålla ordning i trädgården. Ogräset sprutat upp ur marken och vi har alla tänkbara sorter som man inte vill ha. Värst är kirskålen, brännässlorna och tistlarna. Sen har vi en fruktansvärt envis åkerfräken och den fasansfulla knölklockan. Ett framtidsmål, sisådär en 10 år framåt, är att ha utrotat de flesta av dem från trädgården... och med tanke på beståndet så är det kanske lite väl optimistiskt tänkt.

Igår kväll var jag ute i spöregnet och rev ogräs, täckte potatisen och klippte vresrosen. Trots det finns mycket mer att göra. Trädgårdsarbetet tar aldrig slut och jag älskar det. Växtstöd till bärbuskar skall byggas. Buskar ska ansas och rabatter grävas. Ett trädäck skall också byggas, med det överlåter jag till min käre fästman. Även om det är mycket att göra utomhus så tar vi det hela med ro. Det är vackert som det är just nu, men en hel del underhåll behövs.


Köksträdgårdens växter har tagit sig ordentligt, och jag dokumenterar och samlar kunskap för att utveckla odlandet. Mitt största problem är att jag sår alldeles för tätt, och sedan har jag jättesvårt för att gallra. Redan nu har jag insett att det är bättre att så både glesare och mindre mängd för att sedan så en andra eller varför inte en tredje gång av sommarprimörer så som rädisor, sallader och spenat.

Både spenaten och ruccolan gick i blom alldeles för tidigt och hade jag vetat att det skulle gå så fort hade jag gjort bäst i att så en fjärdedel så mycket, och sedan upprepa sådden. Nu fick jag rycka bort all spenat, och ruccolan har jag klippt ned blomstängerna på och hoppas kunna skörda ifrån ändå. Det som händer med ruccolan när den sticker iväg blom är att bladen blir mindre och mindre, och dessutom starkare. Spenaten däremot tappar både färg och spänst och smakar alls ingenting, så den gick inte att rädda. Men eftersom tiden från sådd till skörd var mindre än en månad så kommer jag hinna med två omgångar till innan frosten är här!



Sockerärtorna jag satt är som ett enda stort trassel, och det ska bli mycket spännande att gå på ärtjakt i denna djungel. Sorten heter 'Gigante Svizzero' och växer frodigt med röd-violetta blommor. Nästa år ska jag så dem i rader istället för i cirkel, och förhoppningsvis undvika denna röra.



Zucchinin står också i blom och som allt annat i denna köksträdgård så står den på tok för tätt. Ska försöka gräva bort någon planta och ge till bättre behövande.


Potatisen har också tagit sig fin och även den sitter lite väl tätt. Det är helt omöjligt att försöka kupa den, så istället har jag försökt täckt jorden med gräsmull och blast från rabarber och annat bladgrönt. Det täcker både knölarna och ger dem näring under förmultningen.

Uthuset står halvmålat i bakgrunden och bara väntar på bättre väder, så att vi kan sätta fart och måla klart dörrar och foder.






 Trotts tråkväder så kan jag inte låta bli att spatsera runt varv på varv i denna trädgård, vår trädgård!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar