söndag 16 februari 2014

Surdegsbröd nr. 2 - Manitoba Dream



Surdegsbröd nr. 2 - Manitoba dream
I det andra surdegsbrödet vi gör tänker jag för första gången prova på att använda mjölsorten Manitoba cream. Det är en svensktillverkad mjölsort, men som har sitt ursprung från provinsen Manitoba i Kanada. Där växer vetet i vidsträckta vidder och dränks i solljus som gör vetet starkt och proteinrikt. Så med extra glutenprotein ger det här mjölet ett högre, luftigare bröd. Tack vare det är manitoba cream ett bra mjöl att kombinera med vanligt rågmjöl som istället har låg glutenhalt.

Men högre glutenhalt gör också att degen kräver mer bearbetning, så till detta bak tog jag fram hushållsassistenten som fick arbeta sig varm. 




Steg 1
Blanda dessa ingredienser i en bunke och låt stå i fem timmar.

1 dl av denna surdegsgrund
1 dl ljummet vatten
1 dl grovt rågmjöl

Efter fem timmar, fyll på med:
1 dl ljummet vatten
1 dl grovt rågmjöl

Låt nu stå 10 timmar, alternativt över natten.

Steg 2
Nu är det dags att börja med degen.

Du behöver:
1,2 msk salt
1 rejäl sked honung
1 dl krossat linfrö
5 dl ljummet vatten
7 dl fint rågmjöl
7 dl manitoba cream

Blanda i salt, honung, linfrön och hälften av vattnet i "fördegen", och blanda väl. Tillsätt sedan resten av vattnet och sedan rågmjölet, med 1 dl i taget. Sedan tillsätter du manitoba mjölet, även det med 1 dl i taget. Använder du inte hushållsassistent bör du jobba på och arbeta degen väl mellan varje deciliter. När allt mjöl är tillsatt, fortsätt att arbeta degen 5-10 minuter till en smidig deg.

Ta ut degen ur bunken och knåda till en bulle, här kan du knåda in lite till mjöl om degen är allt för kladdig. Ta sedan en ren skål och smörj med lite olja och låt degen jäsa i denna. Snurra gärna in degen så den helt täcks med olja. Det här är något nytt jag provat istället för att mjöla degen innan jäsning. Men självklart går det precis lika bra att täcka degen med lite mjöl. Låt jäsa under bakduk i ca 3 timmar.

Efter första jäsningen, knåda degen lätt och baka ut den till en limpa. Täck med mjöl och låt jäsa igen 3-4 timmar. Grädda längst ned i ugnen, först 10 minuter i 250°C, sänk sedan temperaturen till 225°C och grädda ytterligare ca 30 minuter. Låt svalna på bakgaller.

Det här brödet blev så otroligt gott, och helst skulle jag väl bara vilja lägga ner experimenterandet och bara baka detta bröd. Men hur tråkig är jag inte då?? Det blir fler experiment-recept, jag lovar!

1 kommentar:

  1. Oh jag blir så peppad! Imorgon ska jag baka ut det här brödet och så spännande! Skriv mer! jag vill ha fler surdegspecept! Pepp och puss! :)

    SvaraRadera