söndag 24 februari 2013

Det dära med fengshui

Många är råden inom inredningsbranschen. Trender hit och trender dit. Jag älskar inredning, men det där med trender tycker jag inte riktigt om. Ja, det är ju klart att man blir inspirerad av dem, ofta omedvetet, men jag tycker inte man ska styras av några trender när man inreder sitt hem. Istället bör man tänka mer långsiktigt och välja ut saker till sitt hem som man verkligen tycker om, och inte för att det är trendigt just för stunden. Hållbarast, för miljön, är att leta efter sina guldkorn på loppisar och secondhand butiker.

Fengshui är också ett uttryck som har smugit sig in i inredningsvärlden, även om det inte alls har med inredning att göra från början. Det där med fengshui kan man se på lite som man vill, men jag tror absolut att det är något att fundera på när man inreder ett rum.

Jag har inte läst särskilt mycket om fengshui själv, men insett att jag vet en hel del om det i alla fall. För mig är det detsamma som sunt förnuft. Eller magkänsla. Och här om dagen sa mitt sunda förnuft att det var dagsatt möblera om i vardagsrummet. Jag fick inte någon bra magkänsla när jag var i rummet. Faktum är att jag knappt spenderat någon tid alls i vardagsrummet eftersom jag känt mig illa till mods och lite lätt störd när jag hängt där.


Anledningen till det tror jag beror på att man har ryggen mot dörren och känner sig på så vis bevakad och otrygg. Tillika känns rummet väldigt avlångt och uppradat som det är ovan.

För att öppna upp rummet och slippa den otrygga känslan flyttade vi in soffan längst in i rummet, och till min stora förtjusning beslutade vi också oss för att ställa undan tvn, den stod ändå bara och samlade damm.



Nästa steg blir att rumstera om tavlorna och sätta upp någon hylla. Men jag tycker verkligen att det är svårt att hitta tavlor som jag tycker om. Jag vill ha en känsla eller en "historia" bakom det jag sätter på väggen. Som exempelvis minnen från ett resemål eller liknande.




 Enligt fengshui ska man också försöka runda ut alla hörn så att rummet inte blir vasst och otrevligt. Det är också något jag alltid gjort naturligt. Antingen har en fåtölj hamnat i hörnet, eller så blomkrukor eller lampa.

Sedan, det där med fina detaljer är också viktigt. Prylar, mojänger, grejer och saker. Fyll din omgivning med vackra ting som du tycker om att titta på. En av mina favoriter är den hära oljelampan som jag kommit över på second hand. Den är absolut en av mina vackraste ägodelar, enligt mig.


Färger kan ju också förmedla en hel del i ett rum. Jag föredrar almoge färger eller lite dovare nyanser men gärna i alla sorters kulörer. Färger är det bästa som finns. Men det behövs en lugn bas för att alla toner ska komma till sin rätta. Jaja, nu har jag inte tid att sitta här och svamla. Det jag vill förmedla med detta inlägg är att lita på din magkänsla och strunta i trender.

Hållbar utveckling is tha shit, på alla sätt och vis.


2 kommentarer:

  1. Hej Petra! Det var alldeles för längesen jag var här. Så fint ni fått! Håller med om att rummet blev bättre även om det första också var fint, men man ska trivas också. Det tar tid att bygga upp ett hem och tid att veta vad man vill ha. Allt har sin tid. Kram och hoppas ni har det bra!

    SvaraRadera
  2. Tack Charlotte. Ja, vi håller ständigt på att letar oss fram till hur vi vill ha det. Och det är ingen idé och stressa har jag märkt. Då blir det oftast bara fel. Hoppas ni fortfarande har energin kvar att fixa i hus och trädgård. Snart är det odlingstider :) Kramar

    SvaraRadera