onsdag 17 oktober 2012

Husmorssysslor finns det alltid tid för


Trots alldeles för många timmars arbete finns det på något vis energi kvar. Det var längesedan jag "hantverkade", men att pyssla i köket har jag fortfarande ork till. I veckan har det gjorts leverpastej och äppelmos. Och ett storkok av linssoppa.


När jag inte är student längre behöver jag inte tänka lika noga på vad jag köper, rent ekonomiskt. Nu har jag istället möjlighet att göra alla dessa bra val i affären, som att köpa ekologiskt och klimatsmart mat. Mest klimatsmart är det väl att äta helt vegetariskt, men för mitt blodvärdes skull, och för mina muskler, äter jag ändå kött.



För att ändå vara klimatsmart har jag bestämt mig för att ha vissa vegetariska dagar, och äta bra sorts kött,  så som lever. Inälvsmat är ju egentligen en restprodukt som de flesta inte tänker på att man kan äta. Men det är både proteinrikt, rikt på A-vitamin och järn. Så i söndags tillagade jag min egen leverpastej, gjord på kycklinglever. Det blev mycket gott, och kommer absolut göras om närmre jul.


Så här gjorde jag leverpastejen: Jag mixade 1 gul lök, 2 små äpplen, en burk ansjovis och 450 g kycklinglever till en smet. Sen tillsatte jag 200 g fläskfärs, 1 ägg, 2 dl grädde, 2 msk mjöl, 1/2 msk salt och 2 krm svartpeppar, och blandade om. Efter det hällde jag smeten i en smord och bröad form och gräddade i nedre delen av ugnen (175 c) i ca 1 timme.




Husmorssysslor kommer det alltid finnas tid för, hur mycket jobb jag än har. Äppelmoset, till exempel, sköter ju sig ändå helt själv. Bara att klyfta ett gäng äpplen, slänga i dem i en kastrull med en liten skvätt vatten och låta koka tills det är mos. Jättegott och helt utan tillsatt socker. (måste tyvärr frysas för längre förvaring).
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar